store-984393_1920

Sælg mere på Black Friday

Årets absolut største shoppe-dag står for døren, både i de fysiske butikker, men bestemt også online. Fredag den 23. november 2018, er for mange butiksejere/webshopejere årets højdepunkt, her skal og kan der virkelig sparkes nogle varer ud af butikkerne.

Kunderne har luret at Black Friday er lige om hjørnet og derfor daler salget faktisk fra starten af november til d.23 november, hvor folk så sidder klar med pengepungen klar til at skyde deres surt tjente penge afsted efter skønhedsprodukter, tøj, elektronik, you name it. Alt hvad der kan sælges, SKAL sælges denne dag.

Her er 7 tips der kan optimere dit salg, Black Friday.

 

1. Vær forberedt

Et af de mest frugtbare tips jeg kan give er at være i god tid. Begynd med at samle email-adresser ind på folk som kan være interesseret i dine produkter. Du laver en lead ads kampagne på Facebook. (En annonceform som har til hensigt at skaffe dig kundens email). Her kan du lokke med en tekst der f.eks. lyder således: ” Her på webshoppen kører vi med rabatter på helt op til 80% til Black Friday. Skriv dig op til vores nyhedsbrev, for at være sikker på at få de bedste tilbud, leveret direkte i din indbakke”

Når du så nærmer dig Black Friday begynder du at varme dine kunder op til den store dag. Du kan løfte lidt af sløret for hvilke varer der kommer på udsalg, måske endda give helt eksklusive fordele som at starte med tilbud allerede kl 23.00 torsdag aften.

Hvis du ikke allerede er igang, så start idag!

 

2. Tyvstart

Et andet godt råd er at starte annoncerne på Facebook før Black Friday. Grunden til det, er at det vil være billigere at annoncerer alle andre dage, end lige netop på dagen. På denne dag vil Facebook blive oversvømmet med annoncer, og det får altså priserne på annoncerne til at stige.

Facebooks annoncesystem er nemlig auktionsbaseret og derfor er flere mennesker der vil være med i legen, også ensbetydende med at priserne bliver presset op og dermed dyrere for dig.

Hele essensen med at tyvstarte er at du får dine produkter ind i bevidstheden på folk, som så har dig som deres go-to, på dagen. Det vil sige de ved allerede at du har gode tilbud, og skynder sig dermed ind hos dig for at få de gode tilbud, før alle de andre. Samtidig med at du har sparet penge på annoncerne.

 

3. Tidsbestemte tilbud m. mails

På selve dagen er det en god ide at komme med nye tilbud løbende. Det vil sige kl 14.00 sætter du f.eks et produkt ned til halv pris. Send en mail afsted til dine allerede indsamlede mails (fra punkt 1) og fortæl kunderne at nu er der altså endnu et godt tilbud at hente på din webshop eller i din butik. Et par timer senere sætter du et nyt produkt ned i pris og igen skyder du en email afsted.

Denne manøvre kan du gentage flere gange i løbet af dagen. Kunderne er vilde med de her tilbud, og er ekstra tolerante overfor mails, lige netop i dag.

 

4. Skab Urgency

Psykologen Dan Ariely mener, at hvis man giver et tilbud en deadline, så tilbuddet udløber en time efter man har set tilbuddet, så får man flere salg. Det gør man fordi man ikke giver kunden mulighed for at tænke over tilbuddet, det er i alt sin enkelthed nu eller aldrig. Jo længere tid kunden får til at overveje sit forestående køb, jo større bliver chancen også for at købet aldrig bliver en realitet.

Her kommer et par metoder hvormed du kan skabe en form for urgency

  • På din produktside kan du fremvise at du kun har “få produkter” tilbage på lager.
  • Sæt en tidsbegrænset periode med en timer der tæller ned på produktet.
  • Lav pop ups nede i venstre hjørne, som viser hver gang der bliver lavet et køb på din webshop. der kunne f.eks stå: “Lars fra Århus har lige købt dette produkt. Skynd dig før der er udsolgt.”
  • Tilbyd fri fragt indtil et givent tidspunkt.
  • Lav en rabatkode på x% som udløber på et givent tidspunkt.

 

5. Overvåg din webshop

Det siger sig selv at du simpelthen ikke har lyst til at din webshop crasher. Hvis der er en dag på året du gerne vil have en perfekt oppetid, så er det i dag. Mange oplever desværre at webshoppen crasher, grundet meget mere trafik end normalt, og hvis den gør så skal du være lynhurtig til at finde problemet og få siden op at køre igen. Der er flere tiltag man kan tage for at forberede mange besøgende på en gang. Det er en lang snak, som jeg råder folk til at tage med deres webudvikler.

Det er også en god ide at sidde klar ved telefonen, hvis der skulle ske noget uventet og så skal du være klar på at rykke på det. Lynhurtigt.

 

6. Facebook Retargeting

Med Facebook Retargeting, laver du annoncer til besøgende som allerede har været inde på din webshop. Det kan være den besøgende har kigget på et produkt, uden at købe det. Her kan vi så, påminde kunden igen, ved at vise en annonce på Facebook til den besøgende der er super relevant. Annoncen kunne f.eks. lyde således: “Vi kan se du har kigget på dette produkt. Der er under 4 timer tilbage, hvis du skal nå at købe inden produktet med Black Friday rabat. Skynd dig at køb nu!”

Der kan også køres retargeting på de besøgende der har været de foregående 6 måneder. Det er personer der allerede har vist interesse. Som er mere tilbøjelige til at købe end nogen anden målgruppe. Så hvorfor ikke skyde annoncer efter dem også? Sæt igang!

 

7. Google Adwords

Tilpas Google ads annoncer. Så priser er rettet til Black Friday tilbud. Her kan man også sætte ekstra fokus på disse tilbud ved at skrive en tekst på selve billedet. Hvor der står f.eks. “80% RABAT”, på selve billedet og ikke i teksten. Det kan skabe noget ekstra opmærksomhed og give dig lige præcis den ekstra edge der gør at dit produkt bliver valgt fremfor konkurrenternes.

På denne dag er det en god ide at øge budgettet en del. Den enorme efterspørgsel på produktet får også her priserne til at stige, og hvis du vil være med i det race, er du nødt til at frigive lidt ekstra ressourcer.

Nicholas Gotfredsen

Nicholas Gotfredsen

Født i 1989 i København. Nu bosat i Viborg. Jeg er uddannet multimediedesigner og har lavet hjemmesider & Webshops siden 2002.

Del dette indlæg

Luk menu